Elon Musk: Eğer Bir Çözüme Ulaşacaksanız, Gerçeklik Kesinlikle Önemli

Malumunuz bugünlerde gündemimizde Elon Musk fırtınası esmekte. İlgili ilgisiz pek çok kişinin bir şekilde kendisinden haberdar olduğu Musk, bu hafta içinde ülkemizdeydi. Çeşitli görüşmeler yapmak için başta Cumhurbaşkanlığımız olmak üzere pek çok görüşme yaptı. Önde Atatürk ile ilgili paylaşımları olmak üzere yoğun bir ilgi ile karşılaştı.
Gündemin genel geçer yoğunluğu ve ilgisi dışında Elon Musk ile ilgili geriye kalanlar bir yana, bizim en çok etkilendiğimiz ve ilgimizi çeken, kendisi ile yapılmış olan bir röportaj oldu.
Özellikle "Neden" sorusu ve "Gerçeklik" ile vurguları ilgimizi çekmeye fazlasıyla etkili oldu. Kanaatimizce pek çok sıkıntının oluşması, büyümesi, daha farklı sıkıntılara yol açması, hatta çözümsüzlük sarmalına girmesindeki en önemli konu “Neden” sorusunun hakkıyla sorulup, “Gerçek” cevaplarının verilememesi/bilinememesi/fark edilememesidir. “Neden ve Çünkü” diye isimlendirdiğimiz yaklaşımın eksikliği pek çok konuyu bu çıkmaz süreçlere sürüklemektedir. Bu açıdan, sayın Musk’ın bakış açısı dikkatimizi bu röportaja odaklamıza neden oldu. Umarım sizlerinde ilgisini çeker ve okuduğunuza değer……. iyiturks
Elon Musk'ın hayat hikâyesini sizlere daha önce anlatmıştık. Ancak bunun yanında Musk'ın hayata, eğitime, çalışmaya ve girişimciliğe dair çok önemli sözleri var. Elon Musk'ın ilgi çekici sözlerinden bazılarını, 'Geleceği İnşa eden Adam: Elon Musk' adlı kitaptan derledik...
Elon Musk hangi kitabı öneriyor?
Varoluşsal bir bunalım geçiriyordum ve hayatın anlamını çözebilmek için çeşitli kitaplar okuyordum. Çünkü hayat oldukça anlamsız geliyordu. Nietzche ve Schopenhauer'in 14 yaşında okumamanız gereken kitapları vardır ve bu kötü, olumsuz bir durumdu. Daha sonra bana çok faydası dokunan Otostopçu'nun Galaksi Rehberi'ni okudum.
Bu bana asıl zorluğun sorulması gereken sorular bulmak olduğunu, ama bir kere bunu başardığınızda geri kalanının gerçekten kolay olduğunu öğretti.
En iyi öğretmeni kimdi?
En iyi öğretmenim ilkokul müdürümdü. Matematik öğretmenimiz işten ayrılmıştı ve müdürümüz onun yerine işe girmeye başlamış yıllık ders programını hızlandırmıştı. Dersin ilk yarısında süratle çalışmak ve fazladan ev ödevi yapmak zorundaydık. Sonra da onun 2. Dünya Savaşı zamanındaki askerlik anılarını dinlerdik. Ödev yapmazsak anılarını anlatmıyordu. Herkes ödevini yapıyordu.
Eleştirel düşünme nasıl olur?

Doğru önermelere sahip misin? Bu önermeler konuyla ilgili mi ve bu önermelere dayanarak doğru sonuçlara ulaşabiliyor musun? Bu, eleştirel düşüncenin temelidir ve insanların bunu başaramaması şaşırtıcıdır.
"Neden"i açıklamak!
Okuldaki pek çok çocuğun, neden orada olduklarına ilişkin fikri yoktur. Eğer bir şeyin "nedenini" açıklayabiliyorsanız; bu, insanların motivasyonunda büyük fark yaratacaktır bence. Böylece söz konusu amacını kavrayacaktır.
Konuşmak yerine okuyun
Yeni bir şey öğrenmek için Elon Musk şöyle diyor; "Sadece kitap okuyun. Okumayla kazanılan veri aralığı, biri konuşurken kazanılandan çok daha büyüktür"
Elon Musk'ın üniversite diplomasını alma sebebi!
Eğer kişinin bir amacı bir şirket kurmaksa, bunun için üniversiteyi bitirmesi gerekmez. Kendi durumuma gelirsek, ben üniversiteyi bitirmek zorundaydım; aksi takdirde ülkeden sınır dışı edilebilirdim.
Yapılandırılmış Öğrenme
İnsanlar seri üretim bandındaki nesneler değillerdir. Müfredattan bağımsız olmak isteyebilirsiniz. İnsanların ilgi duydukları alanlarda hızlı bilgi edinmelerine imkan sağlayın.
Elon Musk, nasıl çözüm buluyor?
Sorunları çözmek konusunda başarılı olduğumu düşünüyorum. Pek çok insanın açıkça göremediği şeyleri net görebiliyorum. Bunun için herhangi bir çaba da sarf etmiyorum. Sadece diğerlerinin görmeye muktedir olmadığı gerçeklikleri görüyorum.
Eğer bir çözüme ulaşacaksanız, gerçeklik kesinlikle önemli.
Girişimci mi olacaksın para mı kazanacaksın
Şirket kurma konusunda yaklaşımınız şu yönde olmalıdır: Girişimci mi olmak istiyorsunuz yoksa para kazanmak mı? Dünyada var olmasını istediğiniz hangi yararlı şeyleri gerçekleştirebilirsiniz?
Haftada kaç saat çalışılmalı?
Haftada 40 saat çalışarak devrim niteliğinde arabalar ya da roketler üretemezsiniz. Bu işe yaramaz. Mars'ın kolonileştirilmesi haftada 40 saat çalışmayla gerçekleşecek bir şey değildir.
Ortam çok önemli
İnsanların işe gelmeyi iple çektiği bir ortam yaratabilmek inanılmaz derecede önemlidir, çünkü yaptığınız işi seviyorsanız sıkı çalışmak çok daha kolaydır.
Teknik açıdan donanımlı insanlardan oluşan küçük bir grup, kısmen donanımlı olan kalabalık bir gruba her zaman üstün gelir.
Elon Musk'ın en büyük hatası nedir?

Genellikle yaptığım ve düzeltmeye çalıştığım en büyük hata, birinin yeteneğine kişiliğinden fazla önem vermemdir. Bir insanın iyi kalpli olup olmaması kesinlikle çok önemlidir. Bazen sadece beyin odaklı düşünme hatasına düşüyorum.
CEO dediğin...
Mühendislik bilgisi olmayan CEO'larla karşılaşıyorum ve bu bana çok gülünç geliyor.
Spacex'te işletme yüksek lisansı
Sözde yöneticilik kabiliyetinden ziyade, sağlam mühendis yeteneği olan birini terfi etmeyi tercih ederim.
Elon Musk'ın toplantıları nasıl olur?
Şöyle bir kuralımız var: "Eğer toplantının katılımcılarından biri, o toplantının kendisi için faydalı olmadığının ve toplantının kendisine faydan sağlamadığının farkına varısa, o toplantıyı terk etmelidir.
Elon Musk, dostluk üzerine ne düşünüyor?
Özellikle arkadaşlarınızdan her zaman eleştirel geri bildirim talep edin. Çünkü arkadaşlarınız eleştirilerini genellikle akıllarından geçirirler ama size söylemezler.
Geleceğe dönüşte bile öngörülemedi
Bugün sahip olduğumuz en kayda değer şey internet ve her yerden dünyanın bilgisine erişim imkanıdır. Cebinizde bir süper bilgisayar olması "Geleceğe Dönüş"te bile ön görülememiş bir şeydir.
Her zaman daha aptalı bulunur
Netscape halka arz edildi ve bu, adeta insanların bakış açısını değiştirdi. En azından "her zaman daha aptalı bulunur" teorisini baz alırsak: Bu internet şirketleri para kazanamasa bile, halka arz edildiklerinde bazı aptallar onlar için epey para ödemeye hevesliydi.
Elektrikli Ulaşım
Aslında tüm ulaşım biçimlerinin, roketler hariç tamamıyla elektrikli hale geleceğini düşünüyorum. Newton'un üçüncü yasasından kaçış yok.
Elon Musk ve Otomatik Sürüş
Otomatik sürüş özelliği olmayan bir arabaya sahip olmak, uzun vadede bakıldığında bir at sahibi olmak gibi bir şey. Atınızın manevi değeri vardır ama günlük kullanıma uygun değildir.
Elektrikli Süper Jet
Yakında dikey kalkış ve iniş özelliği olan süpersonik elektrikli jet üzerine çalışacağım. SpaceX ve Tesla'da edindiğim bilgileri bunu gerçekleştirmek için kullanacağım.
Uçan Arabalar
Uçan arabalar kulağa harika geliyor ama bunlar çok fazla rüzgara sebep olabilir, çok gürültülüdür ve kafanıza bir şeylerin düşme ihtimalleri oldukça yüksektir.
Tüneller
Şehirlerle ilgili temel problem, onları üç boyut olarak inşa etmemiz. Her katı onlarca insanla dolu olan yüksek binalar inşa ediyorsunuz ancak yollarınız iki boyutlu oluyor. Bunun yürüyemeyeceği apaçık ortada. Çıkmaza gireceğiniz kesin. Ancak tünel yaparsanız üç boyutluluğa geçersiniz.
Tesla'daki hatalar nelerdir?
Tesla'nın ilk yıllarında çok hata yaptık. Hatta 2007 yılında şirketin sermayesinin yapısının neredeyse tamamen yeniden düzenlemek zorunda kaldık. Neredeyse verdiğimiz her karar hatalıydı.
Dünyanın en kötü tanıtımı
İlk zamanlarda, uzun süredir tanıdığım Larry Page ve Sergey Brin'e test sürüşü yaptığımızı hatırlıyorum. Sistemde can sıkıcı bir arıza çıkmış ve araba saatte 10 mil hızla gidebilmişti.
Elon Musk, Apple hakkında ne düşünüyor?
Hayır, Apple'dan nefret etmiyorum. Apple, pek çok yetenekli kişinin çalıştığı başarılı bir şirket. Ürünlerini seviyorum ve elektrikli taşıt işine girdikleri için mutlu oldum.
Petrol ve doğalgaza gelecekte ne olacak?
Bu yüzyılın sonuna doğru geçmişe bakacağız, benzinle çalışan otomobilleri, kömür gibi müzede bulunan çağ dışı kalmış bir nevi antika olarak hatırlayacağız.
Elon Musk, neden roket şirketi kurdu?
İnsanlar bana neden bir roket şirketi kurduğumu sorduğunda şöyle cevap veriyorum; "Yüklü bir serveti ufak bir servete nasıl dönüştürebileceğimi bulmaya çalışıyorum"
Elon Musk, Jeff Bezos'a ne soruyor?
Ne zaman Jeff Bezos ile karşılaşsam ona "Neden uzayda daha çok faaliyet göstermiyorsun?' diye sorarım.
Sadelik!
Bizim formülümüz sadeliktir. Çünkü bu içinde hem güvenirliği hem de düşük maliyeti barındırıyor.
Elon Musk'ın uzay kıyafetlerindeki moda anlayışı!
Hem işlevselliği hem de estetik görünümü açısından uzay giysisi tasarımı konusunda epey gayret gösteriyoruz. Bu gerçekten zor bir iş. Filmlerde gördüğünüz şeyler işe yaramıyor. "Hem işe yarayan hem de hoş görünen bir şeyi nasıl tasarlayabiliriz?" diye düşünüyoruz. Ana hedefimiz, insanların uzay giysisi gördüklerinde "Bunu bir gün giyebilirim" diye düşünmelerini sağlamak.
Elon Musk, mühendisliğe nasıl başladı?
Aldığım eğitim fizik ve ekonomi üzerineydi, mühendislerle dolu bir çevrede yetiştim denebilir. Çevremde mühendisliğe dair pek çok şey vardı. Bir şeyi açıklamalarını istediğimde, bu işlerin nasıl yürüdüğüne dair doğru açıklamalara ulaşırdım.
Model roket yapımı gibi şeylerle uğraştım. Güney Afrika'da hazır roket bulunuyordu. Bu yüzden roket yakıtı için gerekli malzemeleri eczaneden temin ederek karıştırdım ve onları bir boruya yerleştirdim.
Mühendislere öneriler!
Babam mühendisti. Eğer durum böyle olmasaydı Güney Afrika'da olmamıza rağmen üzerimde ufak bir tesiri olurdu.
Mühendisler daha çok çocuk sahibi olmalı.
Yaradılış ve yetiştirme sebebi ile mühendis çocukları mühendis olmaya daha eğilimli oluyor. Vatandaşlık görevimi yapıyorum. Kayıpları telafi etmem lazım.
Detaylar
Kendinizi ufak detaylara önem verecek şekilde eğitebilirsiniz. Bunu herkes başarabilir. Bu iki tarafı keskin bir bıçak gibidir. Çünkü bütün ufak detayları görmeye başlarsanız, ufak şeyler sizi delirtebilir.
Yumurtaları aynı sepete koyabilirsiniz, ancak...
Kontrol sizde olduğu sürece bütün yumurtaları aynı sepete koymanızda sakınca yoktur. Silikon Vadisi finansman modelinin sorunu, ilk yatırım turunun ardından kontrolü kaybetmemizdir.
Kira için borç aldım
PayPal'da vergi sonrası kazancım 180 milyon dolar civarıydı. Bunun 100 milyonunu SpaceX'e, 70 milyonunu Tesla'ya ve 10 milyonunu SolarCity'ye yatırdım. Sonra da kira için borç almak zorunda kaldım.
Elon Musk ve Uyku
Doğru uyku miktarını hesaplamaya çalışmışlığım var. Belli bir uyku eşiğinin altına düşebileceğimi, saatlerce uyanık kalsam dahi buna dayanabileceğimi ama zihinsel açıdan yorulacağım için daha az üretken olacağımı fark ettim. Dolayısıyla benim için doğru sayının gece başına ortalama 6-6.5 saat civarı olduğunu keşfettim.
Gayret Göstermek
Eğer bir şey yeterince önemliyse, onun için gayret göstermelisiniz. Olası sonuç başarısızlık olsa bile.
Gençken risk alın!
Yaşlandıkça sorumluluklarınız artar. Bir aile kurduğunuzda sadece kendiniz için değil, aileniz için de risk almaya başlarsınız. İşe yaramama olasılığı olan şeyler yapmanız çok zorlaşır. Bu sorumlulukları üstlenmeden risk almanın tam zamanıdır. Şimdi risk almanız konusunda sizi destekliyorum. Cesur olun. Pişman olmazsınız.
Miras
Bana kalırsa önemli olan, insanların gelecekte hakkımda ne düşündüğü değil, neler yaptığımdır. Ben ölüp gideceğim. Peki yaptığım şeyler fayda sağlamış olacak mı?

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

iyi ve güzel...